Polske strender – sydenferie i Polen

En bredd, hvit strand med sol? Denne ferie drømmer alle om 🙂 Men ikke alle vet at Polske strendene er like vakre som i Syden. Ferie ved Østersjøen er et fantastiskt alternativ for sydenferie! Forskjellene er lave priser og muligheten å finne en plass uten turister. I dag litt om praktfulle strender langs Østersjøen. Polske strender er fantastisk alternativ for de som er lei av fulle og støyende strender i Syden. Langs den polske Østersjø-kysten finner du flere hoteller, pensjonater og campinger som ligger like ved brede, hvite strender. Du kan velge mellom badebyene vestover (mot grensen til Tyskland som Świnoujście eller Kolobrzeg) eller østover (til Helhalvøya og Gdansk-bukta).

BWYTxWqBnn-

I småbyene ved Polsk kysten må du ikke bry sdeg om andre turister! Man har ingen problemer med å finne en fin plass hvor man kan være helt for seg selv.Polske feriebyene og strendene er også barnevennlige. Vi har allerede skrevet om en av de mest populære polske badebyer – Łeba.

I Polen kan du også kombinere storbyferie med badeferie! Det finnes strender i selve Gdansk, Gdynia og Sopot. Jeg anbefaler spesielt øya Sobieszewo i Gdansk. Der finner du en over en mil lang sandstrand uten så mye turister som for eksempel i Sopot 🙂

BaUHtQABs0w

Vær obs på badevannet når du velger reisemål. Østersjøen er dessverre ikke krystallklar, og i enkelte av feriebyene er badevannet dårlig, og man skal ikke bade dit. Alle de strendene som du ser på et kort nedenfor har rent badevann J Du kan også sjekke med hotellet når du bestiller overnatting.

 

Marta

Noen bilder i innlegget er delt fra forskjellige Instagram-kontoer. Klikk på bilder for å se Instagram-profiler. 

 

// // // //

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

37 thoughts on “Polske strender – sydenferie i Polen

  1. Hei! Takk for flott blogg om Polen!
    Hvordan er det lurest å reise fra Sopot til Sobieszewo når vi ikke har egen bil? Kan vi ta buss fra Sopot? Eller må vi via Gdansk? Evt hvilken buss? Håper på tips! 🙂
    Jorun

  2. Hvordan er vannkvaliteten ved Jelitkowo stranden. Hvordan er temperaturene på sommeren, og kjenner du eventuelt til Orbis Poseidon hotell i Gdansk!

  3. Inger Lisr: vannkvaliteten ved Jelitkowo stranden er bra! 🙂 Det er vanskelig å si hvordan er temperaturen er på sommeren for den kan endre mye – det er best å sjekke langtidsvasler på yr.no før reisen 🙂 Ha en fin tur til Gdansk! 🙂

  4. Jeg vil fly til Gdansk fra Molde 06.04.15 med kuna min og har planlegt 11 overnattinger (privat) in centrum. Vi er begge to litt over 60! Da trenger vi av og til litt turist-guide. Kan du hjelper? Vi har interesse om litt spa, litt behandling (massage, frisør, fotpleie osv.), historiske stedter ogsa Sopot og Gdynia, Westerplatte. Jeg kjenner Gdansk fra 1971! Da var jeg student i Wismar (Tyskland)!! Vi snakker ogsa perfekt tysk og en liten polsk eller russisk

  5. Carl: Hei! Så flot at dere skal til Gdansk, det er en nydelig by 🙂 Når det gjelder Spa, anbefaler vi Jacques Andre som ligger på Elzbietanska gata i sentrum av Gdansk (jandre.pl) – de har også frisør, masaager, fotpleie osv.
    I Gdansk har vi masse museer – de fleste ligger i sentrum, så dere skal ikke ha noe problemer med å finne dem (f.eks. Ravmuseum, Artus hus, Rådhus på Dluga gata). Buss nummer 106 kjører til Westerplatte. I Gdynia har de også fine museer, f.eks. Dam Mlodziezy skip. I Sopot finnes det ikke så mye historiske attraksjoner, det er en festeby. De fleste polakker snakker engelsk, det kan være litt vanskelig å kommunisere på tysk og russisk, men jeg tror at dere skal klare dere godt 🙂

  6. Hei, Vi har planer om å legge familieferien til den polske “rivieran” til sommeren, nærmere bestemt Sopot. Som du nevner over, og som jeg har hørt av andre, er byen Sopot en festeby. Hvordan vil det da være å reise til Sopot med barn? Vi vurderer et hotell på stranden. Har du tips til hotell som ligger ved stranden med gåmuligheter til byen, tar jeg veldig gjerne mot tips. Må imidlertid være barnevennlig (gjerne basseng).

  7. Stine: Hei! Sopot er en festeby, men du kan også reise dit med barn og ha en fantastisk tid 🙂 Hoteller på stranden med basseng er Sheraton og Grand Hotel. I tillegg til dette har Sopot sin egen vannpark – Aquapark. Det tar omtrent 3+4 minutter å spasere til byens sentrum fra de hotellene jeg nevnte.

  8. Jeg og kjæresten min lurer på og dra på en liten bad/sol/opplevelses ferie til Polen i sommer. Men uten for mye turister. Noen som har et godt forslag til sted?

  9. Magnus: Hei! Da bør dere eise til f.eks. Jastrzebia Gora, Krynica Morska, Pobierowo eller en av de små stedene ved sjøen. Jeg tror nok at Krynica Morska skulle passe dere godt. Det er en liten kystby uten masse turister, de har flotte strender og rolig atmosfære.

  10. Hei!
    Jeg har to jenter på 15 og 18, hvor flyr vi til og hvor bor vi? Vi vil ha fin strand, shoppingmuligheter i nærheten og mulighet til å oppsøke litt liv.

  11. Anonym: Da anbefaler jeg å resie til Gdansk eller til Sopot – i Gdansk skal dere ha mulighet å besøke mange severdigheter, nyte kulturelle handlinger o shoppe, i Sopot har vi de fineste strender og masse uteliv 🙂 Det er likevel så lett å reise fra den ene byen til den annen, at jeg anbefaler å bo i SOpot å ha stranden bare et par minutter unna hotellet og reise til Gdansk for å shoppe og oppleve byen

  12. Hei. Jeg har bestilt overnatting ved noen “Apartments” i Sopot for meg og mine to barn i uke 26. Jeg så etter at jeg hadde bestilt at det ikke er døgnåpen resepsjon der. En må visst ringe før en kommer og avtale. Ble litt skepisk og er redd det ikke er seriøst. Leil. Ser veldig bra ut på bildene og det er en seriøs formidler. Har dere noen tips til hvor jeg som turist kan ta kontakt dersom det skjærer seg i forbindelse med overnatting og jeg trenger hjelp med å “ordne opp” der nede? Turistkontorer etc….?

  13. Eirin: Hei! jeg tror at det blir mer av en leilighet dere får nøkklene til fra en formidler og deretter skal dere avtale når skal dere reise tilbake for å hente nøkklene til utleier. Turistinformasjon skal dere finne i sentrum:
    Plac Zdrojowy 2
    81-720 Sopot
    kom. +48 790 280 884
    e-mail: [email protected]

    Jeg tror likevel at alt skal gå bra. Ha en fin tur!

  14. Lene: Hei! Jeg tror det er best å reise nå og i hele august. Rett fram den 25.07 til halvparten av august skal det være Dominikanski marked i Gdansk, det bør også være ganske varmt.

  15. Hei! Vi er 2 damer som vil reise til Gdansk, har shopping og late dager på stranda i tankene, hva kan du anbefale ?

  16. Kristin: Hei! For shopping er Galeria Baltycka best, angående strand, reis gjerne til Jelitkowo eller Brzezno. Været er ganske dårlig nå, desverre.

  17. Hei.
    Først vil jeg si bloggen her kjempe fin og det er flott at dere hjelpe oss med spørsmå/svar. Takk.
    Vi er på jakt etter leilighet i Gdansk. Hvilken bydel er det greiest å bo i ? I forhold til sentrum,støy,shopping og byliv. Hvilken lokal buss kan være fin å ta for å få sett litt av Gdansk?
    Finnes det store markeder i byen? Eventuelt hvor?

  18. Leif Birkeland: Hei! Jeg tror at det er best å bo i sentrum av Gdansk eller i f.eks. Wrzeszcz bydel, i nærheten av Galeria Baltycka. Uteliv skjer i sentrum, Dluga gata og område omkring den. Dere kan reise med 106 buss som går til Westerplatte, jeg anbefaler også å reise til Sopot om dere vil oppleve strandby.

    Stor marked finnes i sentrum av Gdansk – Hala Targowa på Panska gata. Nå foregår det Dominikanski Marked i Gdansk (fram til den 16. august).

  19. Hei:) Siden vi skal sjekke inn på hotell i Sopot først sent på dagen, så ønsker vi å reise fra flyplassen til Sobieszewo i Gdansk først. Hvordan kommer vi oss fra flyplassen til Sobieszewo? Og er det ok med taxi fra Sobieszewo til Sopot etterpå?
    Tusen takk for en kjempefin blogg!

  20. Isabelle: Hei! Det blir ganske en lang tur fra Sobieszewo til Sopot. Men først – dere kan ta buss nummer 210 som drar til Gdansk sentrum. Stig av på stoppet som heter Dworzec Glowny og bytt til buss nummer 112 eller 186 som skal til Sobieszewo. Til Sopot kan dere ta taxi, men turen er ganske langt og skal koste mye. Dere kan ta buss 112 eller 186 til Gdansk sentrum og bytte til SKM tog eller ta taxi derfra.

  21. Hei!
    Vi er en familie med to barn (10 mnd og 4 år) som vurderer å dra til Polen i begynnelsen av september. Har hørt mye bra om Sopot, men nå leser jeg jo at du også anbefaler øya Sobieszewo. Hvilken tror du vil være best for oss som reiser med småbarn? Har du noen gode forslag til overnatting på begge steder?
    Hvordan pleier forresten været å være i Polen på denne tiden? 🙂
    Er det andre steder enn Gdansk/Sopot- området som er bedre å dra til med småbarn?
    På forhånd tusen takk for hjelp! 🙂

  22. Kristin: Hei! Jeg tror nok at Sopot er et beddre sted for dere. Det finnes flere overnattingsmuligheter dit og i tillegg til dette skal dere få lettere tilgang til attraksjoner for barn. Hoteller som dere kan se nærmere på er Sheraton, Haffner eller Mera SPA. I Sopot har vi vannpark Aquapark og flotte strender. Været bør være fortsatt strålende.

    Dere kan bare ta en tur til Sobieszewo som er en sjarmerende øy. Ta helst taxi eller leie ut bilen fra f.eks. Avis selskap

  23. Hvor vil du anb å reise med ungdommer 16 til 20 år. Ønsker en kombiferie strender med stillhet og litt storby ?

  24. Karin Johnsen: Hei Karin, jeg anbefaler særlig Leba og Ustka. Der kan man finne vakre strender, men byer tilbyr mange attraksjoner og restauranter også.

  25. Hei!😎Har bestilt leilighet i Sopot og lurer på om det går buss direkte fra flyplassen dit?Hvilken nr. er det på bussen og hva heter hovedholdeplassen i Sopot?Kan man betale med kort eller må man ha kontant?Skjønner ikke er ord Polsk,så greit å vite på forhånd.På forhånd tusen takk for svar.😊

  26. Jeanette: Det går bussen 122 til Sopot Grand Hotel holdeplassen. Du kan betale med kort i de fleste steder i Polen, men du trenger å ha litt kontant også – for eksempel for å kjøpe bussbilletter i bussen 🙂

  27. Hei! Vi er en familie på 4 som vurderer ferie i juli i Sopot. Jeg leser på flere nettsider om klima at juli er den måneden med mest regn i året og at gj.snittstemp. er ganske lav. Stemmer det? Eller er det stor sjanse for at vi kan oppleve sol, sommer og varme i juli?

  28. Hei. Hvordan er badevannet i Sopot? Tenker da på stranden ved moloen. Skal reise med små barn.

  29. Geir: Hei! I følge værmeldingen kommer det til å være mellom 20 til 26 grader i Polen i juli. Det blir nok litt regn i år også, men de sier at det blir ikke like mye som til vanlig i juli.
    Så det er sjanse på at dere opplever sol og varme, men ville forberedet meg på noe lett regn også 🙂

  30. Hei.
    Flott info å få her 🙂
    Er det ok strekning fra Gdansk til Sopot med taxi? Er det dyrt?
    Hvor er det best med spa behandling, i Gdansk eller Sopot, vi skal bo i sopot.

  31. Tone: Hei!
    Fra Gda?sk til Sopot er det ca. 15 km, men på grunn av trafikk vil det ofte ta ca.20 til 30 minutter å kjøre. Prisene varierer fra taxi selskap og kan på denne strekningen ligge mellom 30 til 60 PLN.
    Når det gjelder Spa så ta gjerne en titt på f.eks disse to i Gdansk:
    http://besokpolen.blogg.no/1531811318_marina_day_spa__en_idyllisk_avslapningsreise_i_hjertet_av_gda324sk.html
    http://besokpolen.blogg.no/1524465128_balispa__massasjetempel_i_gda324sk.html
    Mvh!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top