Den polske flaggdagen – 2. mai

De første dagene i mai har vi flere høytider i Polen. Du kan lese om gårsdagens arbeidsdag HER. I dag feirer vi den polske flaggdagen.

Bildet: Pixabay

Det er ikke en fridag, men mange mennesker tar en ferie på den dagen. I begynnelsen av mai er det vi kaller majówka. 1. og 3. mai er fridager, og mange reiser et sted å hvile.

Bildet: Pixabay

Det polske flagget består av to horisontale striper: hvitt og rødt. Fargene viser til Polens riksvåpen. Den hvite fargen symboliserer ørnen, sølv, vann og renhet. Den røde farge betyr ild, blod og mot og tapperhet.

Bildet: Pixabay

Flaggdagen har vært i drift siden 2004. På denne dagen bør vi reflektere over Polens historie. Ulike patriotiske arrangementer og demonstrasjoner er organisert. Mange mennesker også henge flagg (ofte 1. mai). Nylig har det blitt populært å ha en nasjonal kokarde. Denne skikken ble popularisert av president Lech Kaczyński. Dagen for det polske samfunnet i utlandet feires også i dag.

Bildet: Pixabay
Bildet: Pixabay
Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top