Den første vinterdagen

Ser ut og datoen noe gikk veldig galt. Selv om været i Polen er mer vår enn vinter, er den første vinterdagen i morgen. 22. desember blir den korteste dagen og den lengste natten på året. Dagen vil vare nøyaktig 7 timer og 42 minutter. Solen vil stige på 7:43 og solnedgangen starter kl 15:25.

fot. Pixabay
fot. Pixabay

Vi er vant til å se snø før i påsken enn julen. Å være ærlig, jeg er skuffet, men ikke overrasket. Den siste klassiske vinteren var i Polen i 2010. Vi forventer heller ikke hvit jul i år.

View this post on Instagram

Ладно, пусть у меня в ленте будет снежное фото..😼 Wonderland🇲🇨 #zimapolska

A post shared by 𝓨𝑒𝓋𝒽𝑒𝓃𝒾𝒾𝓪 (@evgeniyamalyarchuk) on

Hedenske ritualer

Denne dagen var også viktig i det hedenske Polen, fordi Święto Godowe ble feiret på den tiden. Slavere feiret seieren av lys over mørket i løpet av ferien. Det var en gledelig tid med å huske de døde og brenne bål og gi gaver til de yngste. De hvilte fra jobb, besøkte, spiste, drakk, ga gaver, sang og spådde hva det kommende nye året vil bringe.

Vi feirer fremdeles flere av slavernes skikker i dag. Vi gir en gave, legger høy under duken, vi kan ha det bra med venner og glede oss over at sola blir mer og mer.

Fot. Pixabay

Etter alle, vi håper at værmeldingene blir feil og vi ser snø til jul.

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top