Har du noen gang opplevd at flyturen din ble forsinket eller kansellert? Endeløse timer tilbrakt på flyplassen, usikkerheten på om du vil klare å komme deg til et forretningsmøte, til en bursdag eller en familiesammenkomst. Var du kanskje bekymret over om du vil miste andre reservasjoner på bestemmelsesstedet? Ofte hender det også at da flyet ditt blir forsinket, kommer du for sent for det neste. Disse er utvilsomt veldig nervepirrende opplevelser, men det er verdt å vite hva som kan gjøres i slike situasjoner, og hva man nøyaktig kan kreve fra flyselskapene hvis disse skuffer oss.
Sommersesongen er uten tvil den beste tiden for ferie, og dermed, for å reise utenlands. Hver av oss ønsker å komme seg ut fra storbyjungelen, ta en liten fortjent pause fra forpliktelser og sette kurs for drømmeferien 🙂 Når vi planlegger reisene våre, ofte velger vi et fristende transportmiddel, som er et fly. Ikke rart i det hele tatt – det er det sikreste og raskeste transportmiddel, og ofte billig!
Sommersesongen betyr imidlertid også et større antall turister og flyplasser fylt til randen. Flere reisende betyr flere kofferter, som må innsjekkes og følgelig lengre sikkerhetskontroll. I tilfellet av en slik forvirring er det ikke overaskende at det oppstår logistikkproblemer, og derved – betydelige forsinkelser og til og med flykanselleringer. Av og til bryter det også streiker i ulike europeiske land, som kan utfordre tusenvis av passasjerene. Som et resultat kan du til og med finne seg selv strendet i et fremmed land for flere dager.
Dessverre, går ikke flyreiser alltid så jevnt og greit, som vi ønsker. I høysesongen, når lufttrafikken er enorm, hender det at reiseplanen vår avviker fra den opprinnelige timeplanen. Veldig ofte skjer det slik, at turer blir kansellert på grunn av dårlig vær. Vel, det er ingens skyld, vi har ingen kontroll over det. I tilfellet av en storm er det bedre å ikke dra noe sted, selv et annet transportmiddel vil ikke hjelpe oss mye. Da er flyselskaper unntatt fra plikten til å kompensere flypassasjerer. Imidlertid finnes det situasjoner, når bare flyselskaper er skyldige og vi kan søke om refusjon eller erstatning, f.eks. når turen er kansellert eller forsinket over enn 3 timer.
Hva har du krav på når flyet ditt blir kansellert?
Den kjøpte flybilletten er en slags avtale mellom flyselskapet og deg. Derfor må du vite, at du som passasjeren har visse rettigheter som du har krav på hvis avtalen brytes. Men i hvilke tilfeller kan vi kreve erstatning eller refusjon fra transportøren?
Er du uheldig og det er ditt fly som er kansellert, har du rett til refusjon av billettprisen eller omruting som snart som mulig til destinasjonen. I det andre tilfellet, hvis ventetiden er betydelig (over 3 timer), har du rett til f.eks. gratis måltider og drikke, samt to telefonsamtaler. I tillegg har du rett til å få dekket utgifter til disse telefonsamtalene. Hvis forsinkelsen er så stor at den krever at passasjeren finner et overnattingsted, er flyselskapet forpliktet til å ordne det, inkludert en transport til hotellet. Hvis flyselskapet ikke gir deg disse grunnleggende kompensasjonene, behold alle regningene for mat og drikke for å knytte dem til klagen. De vil være et grunnlag for å søke om refusjon 🙂
Hvordan kan du få erstatning?
Dersom du ikke får kompensasjon på stedet, må du sende en skriftlig klage til flyselskapet. For å gjøre det må du finne nettsiden til flyselskapet og utfylle et skjema. Dette også må gjøres innenfor rimelig tid, så det blir ofte en nerveslitende opplevelse!
Å prøve å få erstatning på egen hånd kan være like slitende og irriterende, som den første forvirringen med den avbrutte flyreisen. Skjemaene i seg selv kan definitivt øke blodtrykket. De krever fra passasjeren mye tid og fokus, er ofte uforståelige og kan føre til ytterligere og helt unødvendig frustrasjon. I tillegg, hvis du bruker forbindelser til utenlandske selskaper, kan svarene komme på et annet språk (f.eks. på engelsk eller svensk), som utfordrer kontakten, virker nedslående og kan endelig føre til at passasjeren ikke søker om erstatning i det hele tatt.
Utbetalingen er dessuten påvirket av andre faktorer, som du kanskje ikke er klar over. Avgjørelsen på å tildele erstatning kan avhenge av valget av flyselskapet (hvert flyselskap har sitt eget regelverk) eller av ruten din (forbindelser innen EU behandles annerledes enn de fra utenfor EU). Kompliserte juridiske prosedyrer er en annen faktor, som kan gjøre deg motløs.
Finnes det hjelp?
Flyselskaper må ta seg av deg. Hvis de likevel ikke viser god vilje, trenger du ikke å bekymre deg, fordi det finnes hjelp å få 🙂
Det finnes nemlig aktører som tilbyr profesjonell støtte til å søke om kompensasjon eller refusjon fra flyselskaper i Europa. Mest kjent er selskapet Airhelp. De har gjerne omfattende kunnskaper og stor erfaring innen administrative og rettslige prosedyrer. Derfor trenger dere ikke å bry deg om du forstår de kompliserte juridiske reglene, fordi disse aktørene forklarer dem på en enkel måte og hjelper deg å fylle ut alle nødvendige skjemaer steg for steg.
Med deres hjelp får du en slags formidler mellom deg selv og et flyselskap. Kompensasjonen for den uheldige flyturen får du på å en rask og problemfri måte og erstatningen kan du bruke til det du ønsker deg 🙂