Auschwitz – et innblikk i 2. verdenskrig historie

Bare 50 kilometer vest for Krakow og 30 km sørøst for Katowice ligger Oświęcim. Byen som i 1939 ble den største konsentrasjonsleir i hele Europa er symbolet på mordet på de europeiske jødene.  En del av konsentrasjonsleir – Auschwitz-Birkenau ble i 1979 oppført på UNESCOs Liste over verdens kultur- og naturarv. Om denne grusomme delen av byens historie som er knyttet til andre verdenskrig skriver jeg i dag.

Andre verdenskrig brøt ut 1. september 1939, da Tyskland invaderte Polen. Dette året fikk den polske byen Oświęcim det tyske navnet Auschwitz, og ble konsentrasjonsleir opprettet av de tyske nazistene.

Mange jøder, polakker, sigøynere og andre mistet livet i Auschwitz. Ulike anslag regner med at mellom 1,2 og 1,6 millioner mennesker ble drept i Auschwitz, men andre kilder viser at det kunne være opp til 4 millioner som døde i konsentrasjonsleirene i Auschwitz.


Auschwitz bestod av tre hovedleire som var spesialbygd for masseutrydding av mennesker: Auschwitz I, Auschwitz II eller Birkenau og Auschwitz III eller Buna Monowitz. Her døde millioner av uskyldige mennesker, og her ble de mest umenneskelige eksperimenter på levende mennesker gjennomført.

Jeg vil ikke beskrive egentlig hva skjedde med mennesker som mistet livet i Auschwitz, men et besøk på Auschwitz-museum er en veldig sterk opplevelse. I dag kan man besøke Auschwitz og få innblikk i det som faktisk skjedde der under andre verdenskrig. Du kan sjekke museums nettside for å lese mer om Auschwitz historie.


Bilder jeg har brukt i dette innlegget ble tatt av Randomjenta fra bloggen gossipgirlworld.blogg.no Takk så mye at du var så snill og la meg bruke bilder du tok i Auschwitz! 🙂

Marta

 

 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

5 thoughts on “Auschwitz – et innblikk i 2. verdenskrig historie

  1. Det er et sterkt sted å besøke, så absolutt. Nesten til den grad at det føles uvirkelig at slike grusomheter virkelig har skjedd. Konsentrasjonsleirene bør man absolutt besøke om man kan. Desto flere som får et innblikk i det forferdelige som skjedde der, desto færre vil forhåpentligvis ville utføre lignende handlinger i framtiden.
    (Bare hyggelig at du ville låne bildene mine i innlegget :))

  2. Hvor langt er det fra Gdansk til Auschwitz ? Går det organiserte turer dit fra Gdansk?

  3. Marit Lillebø: Hei! Fra Gdansk til Auschwitz er det ca. 550 km og toget går ca. 5 timer dertil. Jeg tror ikke at vi har noe organiserte turer dit, det er best å dra til Krakow for å besøke Auschwitz.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top