Prima aprillis (Aprilsnarr)

I dag feirer vi første april som en gledelig dag og vi prøver å narre hverandre. Ja, selvfølgelig er det Aprilsnarr. Det er en fest av spøker og irreelle historie. Vitser kan ofte finnes i media, som gir morsom informasjon den dagen. Navnet ”Prima aprillis” kommer fra latin. Prima dies Aprilis betyr den første dagen i april. Denne ferien kalles også Prima aprillis i Polen.

Pixabay

 

Ferien begynte å bli populær i senmiddelalder. Det er ikke kjent hvor denne ferien kommer fra. Det er mulig det kommer fra antikken. I mange europeiske land ble det antatt at 1. april var tiden for de dødes ånd som kunne hevne seg på mennesker og bringe ulykke. Judas Iscariot, som er kjent for å lyve, ble sannsynligvis født den dagen.

Pixabay

 

Prima aprillis kom trolig til Polen fra Tyskland på 1500-tallet. På det syttende århundre ble ferien populær i polsk kultur. Morsomme historier ble fortalt og spøkte den gangen. Den dagen unngikk polakker å ta viktige beslutninger. Nå prøver folk å narre hverandre også. Dette er veldig populært blant barn, men voksne prøver også å narre noen. Vitser kan ofte finnes i media, som gir morsom informasjon den dagen.

 

Har du noen gang hørt navnet gregorianek eller gegołów? Å være ærlig hørte jeg ikke om det. I noen regioner er det en skikk og elever gjør et pek. Gregorianek feires 12. mars. Dette er St. Gregory, som er beskytter av elever.

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top