Shopping i Gdansk – legg merke til polske brander!

Lei av hyttetur? I dag anbefaler jeg en handletur til Gdansk og Gdynia 🙂

Nå er det flere direkteruter fra Norge til Gdansk, og derfor blir denne byen mer tilgjengelig for nordmenn enn noensinne.Flyplassen i Gdańsk ligger bare 10 kilometer utenfor sentrum (les mer om reise til Gdansk her.)

 

 

De beste byene å shoppe i er Gdansk og Gdynia. Der ligger de største shoppingsentre i området. I Gdansk finnes det Galeria Baltycka, Mannhattan, Madison og Alfa Centrum. I Gdynia anbefaler jeg å shoppe i Klif. I høsten 2013 ble også det største kjøpesenteret i Gdynia Riviera åpnet.

Det som vi er mest stolt av, og som jeg skal indrodusere til dere i dag, er polske brander 🙂 Kvaliteten og utvalget på polske klær, sko og kosmetikk er på topp! Husk at i Polen betaler du omtrent en fjerdedel av det du gjør i Oslo for tilsvarende varer.

Polske klesbutikker som flere velger er: Reserved, Mohito, Diverse, House eller Cropp og Sinsay med ungdomsklær.

Neste ting som er verdt å anbefale er polske sko. Brander som Ryłko, Badura og Lasocki selger skoene av beste kvalitet med meget god pris! På en av bloggene har jeg lest at Polen er en skoidill, og med det er jeg er helt enig 😉

Da jeg bodde i Norge i nesten et halvt år det jeg manglet mest var gode sminkebutikker som vi har i Polen. Polske brander som jeg anbefaler å bli kjent med er: Eris (som er også kjent for sine SPA-avdelinger, men mer om dette senere:)), Inglot (med Inglot-sminke ble polske kosmetikker kjent i Hollywood!), AA, Ziaja, Tołpa eller økologiske kosmetikker Par & Rub (du kan kjøpe disse bare på Sephora).

Alle disse butikkene finnes i shoppingsentre som jeg har nevnt. Der finner du også andre europeiske brander som H&M,Cubus, Zara, River Island, New Look, Bershka, Stradivarius og mange andre. I Gdansk og Gdynia finnes også flere småbutikker som er verdt å besøke. Etter shopping kan du slappe av på Spa som koster ca. 3 ganger mindre enn i Norge!

Polen er den nye London, sier de store shopperene. Så hvis du bestemme å velge Gdansk og Gdynia som din helgereisemål, vær forberedt på 20 kilo overvekt med extra klær og sminke i bagasjen! 🙂

 

I tilleg til shoppingmuligheter har Gdansk masse atraksjonene å tilby – les mer her.
 

 

Marta

 

 


Les også om Spa i Gdansk

 

Hei og velkommen! Jeg heter Ania og bor i Gdańsk, men jeg kommer fra Schlesien :) Jeg liker å besøke nye steder og prøve nye ting. Jeg vil vise dere kjente og ukjente steder i Polen. Men også gi masse gode reisetips til dere som vil besøke Polen! Jeg håper dere vil elske Polen :) Kontakt: [email protected]
Posts created 745

277 thoughts on “Shopping i Gdansk – legg merke til polske brander!

  1. Heia. Ligger sephora og primark i samme senter eller? Skal dit på onsdag fra kr.sand og gleder meg sykt masse! Super blogg du har 🙂

  2. Hei! jeg reiser til Gdansk på søndag, være i 4 dager.
    Er det noen gode optikere du kan anbefale meg? Som er seriøs, og kan forstå engelsk? Har forstått det som at briller og tester kan være veldig billig her også?
    Hvor får man en god massasje, ev hamam?

  3. Hei! Jeg skal på klassetur til Polen om noen uker, og lurte på om du/dere kan nevne noen butikker der man kan få kjøpt vanlig drugstore-sminke i Polen? F.eks borjouis, revlon, maybelline og lignende 🙂

  4. Hilde D Aune: Hei, flott at du skal til Gdansk! Når det gjelder massasje, besøk Jacques Andre (http://besokpolen.blogg.no/1372156862_spa_i_gdansk__jacques.html), vi har sjekket denne salongen og deres massasje er kjempebra! 😉 Og hvis du sier dem at du har en rabattkode “besøk polen”, så får du 10 % rabatt!

    I kjøpesenteret Galeria Baltycka finner du optiker-salongen Vision Express, jeg er ikke helt sikkert men de skulle snakke engelsk.

  5. Hei!
    Skal til Polen i slutten av september, vi er en hel gjeng som skal dra. Lurer på om vi må bestille spa behandlinger i forkant eller vente til vi først er i Polen?

  6. Hei. Venninnegjeng på tur til Gdansk i slutten av oktober. Lurer på hvordan vi skal på en enkel måte regne på shoppingsummer 🙂 Veksler vi f.eks 1000 NOK hva får man for det? Og er det “lov” å prute på marknad/boder? Liker å ha med oss god folkeskikk utenlands også 🙂

  7. Vet du om det er noen butikker som Tokyo Toys eller Outland i Gdansk? Spesifikt butikker som selger samleobjekter fra animeer, mangaer og lignende. Jeg er veldig på jakt etter slike butikker ettersom at jeg må dra langt vekk for å finne en slik en.

  8. hei, jeg skal til polen til mandag og tenker på å kjøpe meg en fin klokke (til bursdag) vet du hvor de selger klokker? antar at det fins ( gullsmed/smykkebutikker) hvor de selger dette, vet også at det kan finnes i (klesbutikker) på sentrene.. har aldri vært i polen skal til Gdansk, gleder meg :o)

  9. frøken Hansen.: Hei! Sjekk på Galeria Baltycka eller andre kjøpesentere – de selger klokker i nesten alle klesbutikkene 😉 Ha en fin tur til Gdansk!

  10. Jeg og en venninne skal til Gdansk i September. har vert i Krakow 2 ganger.Vi vil gjerne bo sentralt og rimelig. Har dere noe hotell og anbefale i sentrum ? ikke for langt og gå til kjøpesenter og markeder og handlegater.Mvh. Astrid.

  11. Hei 🙂 jeg lurte på om du vet om ett hotell i gdansk som ikke er så langt i fra kjøpesenteret galeria baltycka? 😉

  12. Hei! Fin blogg! Jeg, mannen og barna (nesten 1 og nesten 3 år) reiser til Gdansk i juni. Vi har bestilt leilighet ca midt i gamlebyen. Hvilke shoppingmuligheter finnes i “umiddelbar” nærhet, dvs. så vi kan putte ungene i vogna og gå? Hvilke barnevennlige restauranter finnes i området? Hvor bor vi i forhold til dyrepark, akvarium, strand, osv.? 🙂

  13. Siri: Hei! Hvis dere skal bo i gamlebyen, så kan dere gå til Madison, her er lenken: http://besokpolen.blogg.no/1362136341_shopping_i_polen_legg.html
    Det kommer an på hva dere vil kjøpe, det finnes masse smykkebutikker i gamlebyen og en god del butikker med kosmetikk (Rossmann, Natura, Sephora og Douglas).
    Jeg tror at den eneste restaurantem som er barnevennlig ligger i Wrzeszcz bydel og den heter Babycafe. Der kan barna leke osv, og den er i nærheten av Galeria Baltycka. Wrzeszcz er 15 minutter fra gamlebyen og dere må ta enten tog (SKM) eller trikk (nummer 6, 11, 12 eller 3). Dyrepark er langt unna senteret og det er ganske komplisert å reise der, akvariet ligger i senteret av Gdynia, og dere må ta SKM fra Gdansk, reisen tar ca. 30 minutter. Stranden ligger omtrent 20-25 minutter fra senteret, dere kan ta trikk eller tog til f.eks. Sopot.
    Hilsen!

  14. Heihei! eg og ei venninne reiser til gdansk om bare en måned så eg lurte litt på om man finner michael kors butikk der nede? Og isåfall, hvor?:)
    Setter stor pris på svar!

  15. Marianne: Hei! Jeg har nettopp sjekket om det finnes Michael Kors butikk i Gdansk, og det hender at det finnes en i Galeria Baltycka, heter YES og selger bare klokker. Vesker kan dere kanskje finne i Gdynia, kjøpesenteret Klif og butikken heter MAGNIFIC, men jeg tror at veskene er ikke ”faste” produkter og de har ikke alle modeller.
    Ha en fin reise!

  16. Hei! Jeg skal til Gdansk om 5 dager, og jeg lurte på om inglot sminken er billigere i gdansk enn i norge? 🙂

  17. Cecilie: Hei! Jeg har nettopp sjekket Inglot Norges nettsiden og det hender at det er billigere her i Polen. Øyen skygge koster omtrent 12 zloty, paletter cirka 20-50 zloty, rouge 30 zloty, blyanter 20 zloty. Jeg tror nok at det lønner seg å kjøpe Inglot sminken i Polen 🙂

  18. Hei.
    Reiser til Gdansk om 10 dager, og hadd to spørsmål 🙂
    Hvor er den beste sushiplassen, vi skal bo på Hilton. Og vet dere om noen av Sephora-butikkene fører Urban decay, Tart og Too Faced?
    Hvordan er egentlig prisene i Gdansk? I følge nettsidene er det ikke så stor forskjell på Norske kontra Polske priser.
    Takk for hjelp uansett 🙂 Line

  19. Line: Hei! Den beste sushiplassen er New Kansai Sushi som ikke ligger langt unna Hilton, på Jana Heweliusza 13 gata. Her er menyen: http://www.newkansaisushi.pl/menu

    Sephora i Polen selger desverre ikke noen av disse sminkene 🙁 Men i Polen kan dere kjøpe Inglot, NYX (i Riviera kjøpesenteret i Gdynia) og det hender at Urban Decay er noen ganger tilgjengelig i Sephora, men dette er ganske sjeldent.

    Prisene i Gdansk er egentlig høyere enn i resten av Polen, for dette er en turistby, men det kommer an på hva du vil kjøpe selvfølgelig.

    Middag i restauranten for to personer koster omtrent 100-200 zloty (men det finnes også små restauranter der du skal betale 30 zloty for middagen), så det er kanskje ikke såå billig, men maten i butikkene er enda billigere. Alkohol er billig i forhold til Norge (40 zloty for vodka, det samme eller mindre for vin), sminke er også billigere, særlig Inglot. Det lønner seg å gå til SPA og frisør.

  20. det ser mye bedre ut enn jeg trodde =)) .. drar til Gdansk i juni =) tannlege shopping og ektras … gøy gøy !!!

  21. Hei lurer på om der er sports outlet i Gdansk og evt hvor, eller i nærområde vi skal dit i juli

  22. Hei
    Flott blogg dere har . ; )
    det jeg lurer på er hvordan kles str er i polen .
    Har de stor mote butikker der.
    Jeg skal til Gdansk .
    ønsker egentlig å se mest kultur ,men få med meg litt shopping og da hadde det vært fint å vite hvor jeg kunne finne disse butikkene. Ikke nødvendigvis merke klær.
    jeg kjøper det jeg liker om det er merke eller ikke.

  23. Tora linde: Hei, merke størrelser er ganske like som i de norske kjedene. Polske butikker er f.eks. Reserved, Cropp Town, Medicine, Reporter og klærne ligner på disse fra H&M eller Lindex i størrelse (34-44 eller XS-XL). Mohito selger klær som synes å være litt stærre enn vanlig, dvs. S (36) er like stor som M (38) i H&M, M (38) er som L (40).
    Sko fra polske firmaer skal du finne hos CCC, Lasocki, Rylko og størrelsene ligner disse fra Eurosko.
    Store butikker er vanligvis samlet i kjøpesentere som Galeria Baltycka, Madison, Riviera eller Klif.
    Ved siden av polske merkevarene har de også butikkene som Zara, Mango, New Look, New Yorker, River Island og masse andre 🙂
    Hilsen

  24. Heisann 🙂
    Reiser snart til Polen, Gdansk og Sopot, og lurte bare på om dere vet om det er trygt å ta piercinger/tattoveringer og restylane der ? 🙂 Eventuelt om dere har noen forslag til plasser hvor man kan gjøre det ? 🙂
    Mvh. Hanna

  25. hanna: Hei! Når det gjelder tatoverings studioer så anbefaler jeg Cykada i Sopot, men du må ringe og sjekke om de har noe ledige dager: http://www.cykada.org/ dere må sjekke under KONTAKT

    Det finnes også Saveetat og Swiost, begge i Sopot.
    https://www.facebook.com/saveetat
    http://swiost.pl/

    Jacques Andre tilbyr Restylane, du kan ta gjerne kontakt med dem og spørre om detaljer: http://www.jandre.pl/en/contact.html
    Sjekk på Elzbietanska gata

    Hilsen!

  26. Hei. Høres bra ut. Skal nedover nå i juli, noen andre nevne verdige internasjonale merker som louis vouitton, ralph lauren fuck etc? Og eventuelt priser på noen av disse merkene i forhold til i Norge.
    Takker for svar

  27. Markus: Hei Markus! Det kan hende at du skal finne klokkene eller noe lignende små ting, men vi har ikke noe selvstendige butikker med disse merkene. Ha en fin tur!

  28. Hei!
    Jeg skal nok en gang til Gdansk/Sopot og lurer på om det er noe å spare på å kjøpe briller i Polen i forhold til i Norge. Jeg trenger å ta synstest også. Skal bo sentralt i gamlebyen så det er fint om det er en flink optiker med litt utvalg i sentrum.
    Takk for svar 🙂

  29. Astrid: Hei! Det finnes faktisk masse optiker i sentrum, og derfor er det umulig for meg å anbefale noen. Det er bare å ta tur gjennom gater i sentrum og der skal du finne brillebutikker osv. Det finnes også noe kjedebutikker som Vision Express og Fielmann, du kan se opp prisene på nettsidene deres tror jeg.

    Hilsen 🙂

  30. Hei. For en flott blogg. Skal til gdansk 1 uke i juli og lurer på om dere kan anbefale noen bra tatoverings steder? Takk 😀

  31. Hei! skal faktisk til Gdansk om noen uker 🙂 Jeg lurer på om du har et sted å anbefale der man kan ta botox/restylane? Vet du ca hvilket prisnivå det ligger på der i forhold til Norge? Og eventuelt om du kan anbefale noen spa 🙂 Er klesbutikken Zara der? Tusen takk for svar 🙂

  32. Finner man Sephora i Gdansk og hvordan er utvalget der? Selger de Urban Decay, Too Faced, Lorac og Benefit?

  33. Hei, er det vanlig å prute i polen?? Skal til gdansk, og jeg føler meg dum hvis jeg begynner å prute også er det ikke vanlig 🙂

  34. Mina: Hei! Nie, ingen pruter her i vanlige butikker, de har alltid faste priser på alle varer. Det finnes noe gatebutikker der det sleges smykker og suvenirer men jeg hadde aldri sett noen prute også. Hilsen!

  35. Hei! Skal til Polen om 4 dager og da skal vi ha en shoppingdag, lurte på om dere vet om de selger “Real techniques brushes” noen plass i Polen? 🙂 og i såfall hvor?

  36. Hei! Hvor er det best å bo hvis man vil få mest mulig for pengene? Gdynia, Sopot eller Gdansk? Og hvor lang tid tar det å ta tog fra ytterkantene (Gdynia – Gdansk)?

  37. Tine: Hei! Jeg tror at Gdynia er den billigste av de tre, men prisene er ganske like i sommeren. Det tar cirka 35 minutter fra sentrum i Gdansk til sentrum i Gdynia, til Gdynia Cisowa som er det siste stoppet i Gdynia tear reisen fra Gdansk ca. 45 minutter.

  38. Hei! Jeg er i warszawa nå, lurte på om du vet hvor jeg kan få tak i ghd rettetang her? 🙂

  39. Julie: Hei, Hilton ligger ca. 10 minutter til fots fra Madison kjøpesenter, og cirka 15-20 minutter med trikk fra Galeria Baltycka (du kan ta nummer 11, 6 og 12 fra Brama Wyzynna eller Dworzec Glowny stoppet, SKM toget passerer også bra, reise med den tar ca. 12 minutter fra Dworzec Glowny). Det å ta drosje er dyrest, omtrent 30 zloty, reisen bør ta 10-15 minutter.

  40. Å så greit. Er det noe særlig familie resturang, ikke så altfor dyrt og langt borte fra Hilton? 🙂

  41. hei er det noen kjente butikker i gdansk og evt hvilken? og er shoppingen mest lik norge eller london,new york osv…?

  42. Hei! Lurte på om det finnes sminke merket Mac i gdansk. Lurer også på om victoria secret er der og om vanlige sminke merker som maybelinne new York er billigere? Hilsen Amalie

  43. Amalie: Hei! Det finnes desverre ikke hverken MAC eller Victorias Secret 🙁 Sistnevnte har de bare i Warszawa, MAC i Warszawa, Lodz, Poznan og noen få andre.
    Maybelline, Rimmel, Manhattan, Loreal osv er billigere i Polen 🙂
    Hilsen!

  44. Søkte opp victoria secret på Google maps og der sto det at de hadde det i nærheten av zabianka, kan det stemme? Uansett, tusen takk for svar:)

  45. Hei skal til Gdansk i september.fins det Hollister,Victoria’s secret eller Primark i Gdansk.ps hvordan er badetempraturen i september:)

  46. Finnes Toms i Gdansk?
    Har de butikker som abercrombie & fitch, urban outfittrts, Zara, Smashbox mango, c&a, topshop eller forever 21?

  47. Rebecca: Hei! Hverken Victorias Seret eller Primark finner du i Gdansk, VS butikk er i Warszawa, Primark har vi ikke i det hele tatt. Jeg tror ikke at Hollister finner du i Gdansk heller, den er i Warszawa også.
    Badetemperaturer er ikke så høye i september, nå er det omtrent 18-19 grader, men det blir å bli litt kaldere om et par uker.

  48. Kristel: Hei, i Trippelby finner du Zara, Smashbox (trolig i Sephora), Mango og C&A, A&C og topshop er i Warszawa, jeg vet desverre ingenting om Urban Outfitters og Forever 21.

  49. Anonym: Hei! Ja det finnes det masse av, f.eks. Home&You, Duka, Pepco, Zara Home, H&M Home – disse finner i Galeria Baltyycka eller Riviera i Gdynia 🙂

  50. Hei! Så utrolig fin blogg, masse gode tips!
    Visst du skal anbefale et kjøpesenter som man bare må innom visst man er i Sopot eller Gdansk, hvilket er det? 🙂 Og vet du om det lønner seg å kjøpe Michael Kors der i forhold til priser her i Norge? Mamma reiser til helgen og jeg vil gjerne sende med en liten handleliste, hehe 😉

  51. Christine Støle: Hei! Tusen takk for snille ord 🙂 Du får ikke kjøpe Michael Kors i Gdansk eller Sopot, butikken finnes i Gdynia, Klif kjøpesenter. Vesker koster 1200-4000 NOK. Andre kjpesentrer som jeg anbefaler er Galeria Baltycka i Gdansk og Riviera i Gdynia. I Sopot finnes det ikke noe kjøpesenter, men de bygger en nå. Skal åpnes neste år tror jeg.

  52. Christine Støle: Riviera er i Gdynia, ikke langt fra Sopot, bare ca. 10 minutter med tog, stasjonen heter Wzgorze Sw. Maksymiliana. Det bør ikke være så mye med taxi fra Sopot sentrum og, jeg tror at det bør bli ca. 30 zloty. Klif er enda nærmere Sopot, bare to togstasjoner (Gdynia Orlowo) eller 5 minutter med taxi. Fra Gdansk er enkmsten lengre, ca. 30 min. til Riviera, 20-25 til Orlowo. Zara finner du i Galeria Baltyca og Riviera.

  53. maria: Hei, ja CCC og Deichmann har sine nettsider, Venezia, Ry?ko, Ecco, Bata også. Det finnes også masse butikker som ikke har sine nettsider og mange av dem ligger i sentrum av Gdansk.

  54. Hei,
    Jeg skal reise sammen med kjæresten til Gdansk om 3 uke, er det noen anbefaling på en romantisk og koselig restaurant? Jeg er ute etter bra shopping, hvor er det bra å shoppe når en vil shoppe billig. Så billig som mulig. Jeg er veldig glad i Zara og Bershka. Men har hørt fra flere at prisene i de butikkene er ikke så mye billigere enn i Norge. Kan det stemme? Er det bra shopping for gutter i Gdansk? Kjæresten shopper gjerne litt finere merke, men mer fristende om prisene ikke er like stive som i Norge. Takk for en bra side, og for all hjelp!:)

  55. Glajente:: Hei! Prisene i butikker i Polen er faktisk ikke mye billigere enn i Norge når det gjelder klær. Utvalget er likevel større, det finnes mange polske firmaer som selger fine klær (f.eks. Reserved, Mohito, By Insomnia). Utvalget av herreklær er også stor, de fleste butikkene har sine egne linjer med sånne klær. Dere kan kikke litt i Galeria Baltycka i Peek&Cloppenburg, i Klif (Gdynia) har de mer lukseriøse varer. Alle prisene er faste, de fleste butikkene er kjedebutikker og det er ikke vanlig å prute i Polen.
    Du kan sjekke prisene på butikkenes nettsider, de fleste har sine polske avdelinger.

    Når det gjelder restauranter så kan du prøve Sempre i Gdansk, Meridian på pier i Sopot, Gdanski Bowke eller Brasserie d’or i Sopot.

  56. Hei!
    Så utrolig mange gode tips her.
    Vi skal på tur med jobb til Gedansk og lurer på om du kan sende oss adressen og nettside til et bra men rimelig Spa. Og adressen til en Zara butikk. Ellers om du anbefalinger til bra utested til damer på tur:) Lurer også på om de har noen butikker i Gedansk som selger Riviera maison produkter?

  57. Linda: Hei! Jeg anbefaler Jacques Andre Spa og frisør http://www.jandre.pl/, Zara butikk finner dere i Galeria Baltycka i Gdansk. Om Riviera Maison hørte jeg ikke og når det gjelder utesteder så kan dere prøve Gdanski Bowke, Cafe Absinth, Sempre Pizza, Pikawa osv.
    Hilsen!

  58. selger de benefit og anastasia i Gdansk? moren min skal til polen om noen dager og skal kjøpe sminke til meg:)

  59. Hei.
    Skal snart ned til Gdansk med en vennegjeng.
    Kan du anbefale noen gode lokale restauranter i Wyspa Spichrzów området.

  60. Hei, lurte på om henna tatoveringer er bare midlertidige tatoveringer og går vekk etter noen måneder? Er det trygt? Hvis jeg vil fylle inn brynene mine på en salong? Lurte også på om drugstore merker som maybelline , loreal ,rimmel osv. er mye billigere enn i Norge? Hvor stor forskjell er det? Ligger prisene høyt på sephora eller er det billigere i Gdansk?
    Hilsen Amalie

  61. Fiffige Frank: Hei, Wyspa Spichrzow er jo i sentrum av Gdansk, dere skal ha masse restauranter å velge fra 🙂
    Noe dere kan besøke er Gdanski Bowke, Brovarnia, Pod Lososiem, Hotel Krolewskis restaurant, Latajacy Holdender eller Tawerna Dominikanska. De fleste finner du på Google Maps 🙂

  62. Okei, tusen takk for svar:) fant ikke noe om vanlige drugstore merker som dere hadde svart på, hadde satt pris på om dere visste omtrent hvor stor forskjell det er på prisen:) drar om noen dager:))

  63. hei 🙂
    jeg lurte bare på om du har noen bra tips til supre og billige butikker (sminke, klær, sko) i sopot/gdansk.
    skal være i polen i tre dager, og prøver å få inn mest mulig shopping.

  64. To på tur: Hei! Billig sminke og kosmetikker finner du i Rossmann, Natura og Hebe butikker. Nr det gjelder sko, så kan du prøve å kikke litt i CCC, Bata og alle små butikker som du finner i gamlebyen i Gdansk. Klær i polske butikker koster omtrent det samme som i H&M eller Kappahl, polske merkevarer er f.eks. Reserved, Mohito, House, Medicine. i Sopot finnes det ikke mange butikker, så det er best å besøke kjøpesentrer i Gdansk som Madison eller Galeria Baltycka.

  65. Hei 🙂
    Denne bloggen din fant jeg bare på nettet, kjempefin 🙂
    Jeg har mange ganger googlet og lett etter et stort kjøpesenter/byggvarehus ikke langt eller kansje litt langt fra Gdansk eller Gdynia kansje… det kjemestore varehuset har byggevare, som eks dører og alt mulig som man trenger for å bygge hus, og i tilleg har de interiør også! Min venninne har vært der å handlet, men nå aner hun ikke hvor hun har vært… ikke husker hun navn,stedet,veien og vi skal dit etter jul å handle med mennene våres 🙂 Vi har spurt andre polske damer og det kommer bare flere butikker haha men akkurat den store varehuset sendte også varene til Norge. Kan du hjelpe meg med noen linker, navn på slike store butikk?
    Hver så snill 🙂
    [email protected] er mail adrs min, om du kan vil være så vennlig å sende mail 🙂
    Tusen takk.

  66. Hei jeg skal til gdansk og ønsker noen Internett sider for møbler og bade roms butikker om du kunne sendte meg på Mail ellér du kan sendte her.

  67. Charlene: Hei, desverre vet jeg ikke hvilke hoteller leier rom til 16 åringer, du må ringe og spørre selv. Jeg tror at dere kan prøve å lete etter en hostel.

  68. Hei!
    Kjæresten min og jeg drar til Krakow julaften, og blir hele romjula.. Er det noen spesielle juletradisjoner vi burde få med oss? Tenkte muligens på midnattsmesse, er det lov for `ìkke-katolikker` å delta?
    Tenkte også å kjøpe et speilrefleks-kamera til datteren min, er det billigere i Polen enn i Norge? 🙂
    Linn.

  69. Hei. Vi er to som skal på tur til GDANSK om 1 uke. Gleder oss veldig 🙂
    Lurte på om dere vet om det finnes noen butikker som selger herreklær i store størrelser. Da mener jeg mer enn xxl 🙂
    Forresten en fantastisk blogg dere har. Skal anbefale den videre :):) Flinke er dere
    Hilsen Tine

  70. Er abercrombie and fitch noe billigere i Polen enn i London/Norge? Hvilke merkebutikker er det som er billig i Polen og som dere anbefaler å spare penger til?

  71. Amalie: Hei! Skjønner desverre ikke hvordan deres priser for det polske markedet ser ut, de har bare en butikk i Warszawa (Galeria Mokotow). Når det gjelder markevarer så tror jeg at sminke produkter er billigere enn i Norge og det lønner seg å kjøpe dem på flyplassen. For konkrete butikker og merker må du skjekke på deres polske nettsider.

  72. Hei. Kjempeflott blogg dere har.
    Jeg og min mann reiser til Gdansk om 2 uker og min mann mener å huske at det på vei ut av Gdansk sentrum var en butikk som selger militær effekter (uniformer o.l.). Vet dere adressen dit?
    Hilsen Margrethe 🙂

  73. Hei. Vet du om det finnes noen velutstyrte butikker som selger scrapbookingutstyr som ligger i sentrum?

  74. Hei. Dere skriver mye fint her. Veldig bra 🙂
    Skal en tur til Gdansk i romjula og lurte på er det er skibakker i nærheten?
    Hilsen Bård

  75. Åse: Hei, vi anbefaler Jacques Andre, frisør finner du i Galeria Baltycka, Riviera og på Elzbietanska 5 gata i sentrum av Gdansk. Neglebar finnes også på +1 etasje i Galeria Baltycka, men jeg husker ikke hva var navnet til den.

  76. Hei. Skal til gedansk og lurer på om det finnes noen hobbybutikker som selger scrapbooking/project life? 😄

  77. Jeg skal til Gdansk i romjulen og lurer på hvordan type sminke det finnes på sephora? for eksempel: benefit, mac?

  78. Hei,
    Vi har bestilt en tur til Gdansk fra 24-28 desember. Vi tenkte ikke på at kjøpesenter etc var stengt den 25. og 26. desember. Kan dere anbefale oss hva vi kan gjøre i disse to dagene?

  79. Benedikte: Hei! Ja det stemmer at kjøpesentrer blir stengt den 25. og 26., den 24. stenger de tidligere enn vanlig. Restauranter kommer til å bli åpne, så dere kan sitte inne og kose dere. I tillegg til dette kan dere vandre langs gamlebyen, reise til Sopot og ta en kopp kaffe der.

  80. Hei jeg lurte på om det er Primark i Polen eller ikke, fordi på noen kommentarer har dere svart ja og andre nei. Så er det egentlig Primark i Polen, i så fall hva slags byer og shopping senter?:-)
    Foresten veldig kul blogg!:-)

  81. hei! for en fantastisk blogg å lese før jeg og min vennine tar turen til gdansk i mars. Har noen spm jeg gjerne vil ha svar på! Har dere noen koslige kafeer i gdansk rundt hilton hotel..som selger lemonade osv? noen juicebarer ect som joe and the juice eller andre merker? har dere kfc ? noen plasser vi kanskje kan gå ut på fredag eller lørdag? (18 år) der vi treffer ungdommer? trenger ikke være utested som dansing osv men der ungdommer gjerne henger i helgene? Noen sportsbutikker som fører nike, adidas osv, eller et polsk sportsmerke? 🙂 noe annet enn shopping vi burde få med oss? 🙂 takk på forhånd!

  82. kaja: Hei! De fleste restaurantene og pubene selger sine egne lemonader, og juicebarer finner du trolig i Galeria Baltycka kjøpesenter. Angående kafeer kan dere besøke Cico eller Pikawa, de ligger på Piwna gata. Vi har KFC, en ligger i nærheten av hoved jernbane stasjon, ikke langt unna Hilton. Adidas, Nike osv. har sine butikker i alle kjøpesentrene.
    I Gdansk er det mange utesteder, dere kan sjekke Lawendowa 8, Lamus, Browar Lubrow, Parlament eller dra til Sopot, der har de masse utesteder.

  83. Hei!:) hvor ligger de mest populære shoppingsenterene i forhold til Aura Apartments?
    Jeg lurer også på om de selger sminkemerket Rimmel London på Rossmann? Og er det billigere å kjøpe sminke merker som too faced, benefit, MAC osv i polen enn i norge?

  84. Ida: Hei! Aura Apartments ligger ca. 10 minutter til fots unna Madison kjøpesenter, og ca. 20 minutter med trikk til Galeria Baltycka. RImmel finner du på Rossmann, Natura, Super Pharm og Hebe. Jeg vet sikkert at Inglot er billigere i Polen enn i Norge og tror at Benefit kan også være litt billigere. Too faced finner du i Sephora, men jeg vet ikke hva er deres prisnivå. MAC har ikke sin butikk i hele Trippelby desverre.

  85. Har de merker som Michael kors og marc Jacobs i gdansk? Og hvor kan jeg i såfall finne det? 🙂

  86. Hei. Jeg skal til Gdansk med familien om 3 uker og jeg er en neglelakkjunkie, hehe 🙂 Jeg lurte på om du vet hvordan prisene er på essie, opi i Polen vs Norge? 🙂 Også lurer jeg på om kjøpesentre og SPA ol. er åpne på søndager?

  87. Hei:-) har du et godt tips til barneklær/barneutstyr butikker i gdansk?
    Og anbefaling til ting å få med seg av opplevelser, ting å se på o.l ?

  88. Martine: Hei! Essie ligger på ca. 25-35 zloty, det kommer an på om de er på tilbud, OPI koster omtrent 50 zloty. Sjakk prisene i Sephora, Super Pharm og Hebe. Pass på at den 5. og 6. april kommer butikkene, SPA osv. å være stengte pga. påske. Eller er de fleste SPA salongene og kjøpesentrene åpne på søndager. Det er best å avtale en time i SPA på forhånd.

  89. Ingis: Hei! Barneklær finner du i mange vanlige butikker med barneavdeling (f.eks. Reserved, Zara, C&A) ellerbutikker med produkter for barna: 5-10-15, Smyk, Coccodrillo, Pinokio. Vi skrev mange innlegg om hva kan man gjøre i Trippelby, det kommer an på når du skal reise og hva du er interessert i 🙂

  90. Hei! jeg lurte på om de har NARS og HD makeup forever på sephora i gdansk?
    og om det er varmt i juni der, og hvor varmt pleier det å være? er det shorts vær eller bukse vær? pleier det å regne i juni?

  91. sissel: Om NARS og MUFE skrev jeg tidligere, men angående været: det er ganske varmt, men det kan hende at noen dager blåser det kald vind og regner litt. Uansett er det ganske varmt, ca. 15-20 grader

  92. Hei. Tusen takk for en fantastisk blogg!
    Jeg lurer på om de selge toms sko i Gdansk, og hva prisnivået eventuelt er?

  93. hei jeg skal til gedans,bo på hotell Cubus gedansk,er det langt fra ett shoppingsenter?er det dyrt og kjøpe sko i gedansk,eller en skinnjakke?

  94. Viss du skal til Polen, hvilken by, og hvor vil du anbefale og shoppe i. Har de hollister, abercrombie and fitch, sephora, boots i polen?

  95. rita: Hei! Cubus ligger litt utenfor sentrum, ca. 7 minutter til fots. Til Madison kjøpesenter skal dere spasere omtrent 15 minutter. Det ligger trikkstopp utenfor hotellet, derfra kan dere ta trikk nummer 9 til Galeria Baltycka, turen tar ca. 25 minutter og billeten koster 3 zloty.

  96. Ingjerd: De fleste verdenskjente merkevarer skal du finne i Warszawa – de har Hollister, Victorias Secret, Bath & Body Works og mye mer. A&Fhar vi ikke i Polen, det samme gjelder Boots. Sephora finner du i alle store byer.

  97. Har de butikker som ligner sunkost, helsekost osv? Hvordan er prisene på slike saker i forhold til Norge?

  98. Johanne: Hei! Vi har noen butikker med sunn mat, men du finner avdelinger med slik mat i mange butikker, f.eks. Piotr i Pawel, Alma, Kuchnie Swiata. Jeg vet ikke desverre hvordan ser prisene ut i forhold til Norge.

  99. Hei! Flott blogg! Selger de Birckenstock i Gdansk? Pris?
    Samt pris på nike joggesko, er det som Norge?
    🙂

  100. Anonym: Ja, ganske, Zlote Tarasy ligger i Warszawa og ikke i Gdansk. I Gdansk har vi Galeria Baltycka (ca. 15 minutter met tog fra sentrum) og Riviera i Gdynia (ca. 30 minutter fra sentrum).

  101. Unnskyld at jeg maser:p skal til Gdansk om noen mnd. Hvordan er prisen på klokker i Polen sammenlignet med prisen i Norge? Hvor mye koster en Daniel Welington klokke i Gdansk tror du?:)

  102. Anonym: Det kan vi desverre ikke, vi vet bare det vi leste på polsk nettside til Daniel Wellington, du må ta polsk pris og beregne den til norske kroner.

  103. Noen fortalte meg at det var et badeland i nærheten av Gdansk 20-40 min med tog elns til et badeland.. Hvet dere kossen badeland det er snakk om, og hva det heter?

  104. hei! jeg har vært i Polen to ganger før, og vært på “outlets”/ vintage/ second hand butikker/ varehus i både gdynia og i gdansk – men skal tilbake nå og husker ikke hvor noen av de er! vet du? der jeg var hadde de forskjellig kilopris hver dag, og de veide klærne. vil så gjerne finne tilbake!! takk for svar 🙂

  105. Hei! For en fantastisk side dere driver med, og så utrolig flinke og hyggelige dere er på å svare i kommentarfeltet! Er mektig imponert 🙂 Med det sagt så ber jeg gjerne om hjelp og tips selv!.
    Jeg reiser til Gdansk neste uke for medisinsk behandling, og lurer på hvor jeg kan handle kosttilskudd, vitaminer, urter og lignende? Lurer også på hvor jeg kan handle “naturlige” produkter som matingredienser (f.eks. kokosolje, kokos-mel, probiotika, osv), pleie-produkter o.l., som gjerne også er organic/økologisk og naturlige?
    Og For medisiner, er det forskjell på prisene til ulike apotek, eller er de like rimelige alle sammen?
    Også lurer jeg på om du kan anbefale en veterinær/dyreklinikk i Gdansk? Og gjerne også noen dyrebutikker hvor jeg kan shoppe til hunden min? 😀
    Og til slutt, hvor kan jeg få kjøpt kontaktlinser billig? (har med resept)
    På forhånd tusen hjertelig takk for all hjelp og tips, og for denne nettsiden deres. Keep up the amazing work!!

  106. Carina: Hei! Vi skal prøve å svare på alle dine spørsmål 🙂
    Angående maten: butikker som heter Alma og Piotr i Pawel har sine små avdelingene med økologisk mat, den sistenvnte skal du finne i Madison kjøpesenter. I tillegg til detter kan du lete etter butikker med økologisk mat og urter: http://katalog.trojmiasto.pl/handel/sklepy_zielarsko-medyczne/gdansk/?phrase=&e1i=&f1i=&map_adres_ulica_i_nr=&x=&y=

    På lørdager, på Ogarna gata holdes det frokosttorget, der selger de ofte økologiske produkter.
    I Madison kjøpesenter har vi også en butikk som heter Organique, de selger naturlige pleieprodukter.
    Jeg tror at en av de billgste apotekene heter Dbam o Zdrowie, her er deres nettside: http://www.doz.pl/apteka/k499-Dermokosmetyki
    Du kan sjekke Sylveco merke, de har mange gode naturlige produkter, de kan bestilles via doz.pl. Vitaminer og linser kan du lete etter i Super-Pharm apotek, linser kan også kjøpes billig i butikker som heter: Szkla.com eller Soczewki 24.
    Jeg kan desverre ikke anbefale noen dyreklinikk, men her finner du adresser: http://katalog.trojmiasto.pl/uslugi/zwierzeta/weterynarze/gdansk/
    Dyrebutikker finner du i alle kjøpesentrer.

    Jeg håper at svaret skal hjelpe litt til 🙂

  107. Tusen, tusen takk for alle svarene og tipsene!! Det er jo så mye billigere med linser så jeg skal prøve å bestille fra den nettsiden.:D
    Forresten, hva er tollgrensen i Polen hvis man vil bestille noe fra en utenlandsk (amerikansk) nettbutikk, altså uten å måtte betale noe mer enn hva man betaler til nettbutikken?
    Igjen, tusen takk for alt, gleder meg til å besøke alle disse stedene og hamstre. Ha en flott uke!

  108. Carina: Vi gleder oss at vi kunne hjelpe litt til 🙂 Tollgrensen i EU er trolig 150 euro, inkludert frakt, men det omfatter ikke alkohol, tobakk og parfymer (disse for alltid avgift).

  109. Hei!
    Lurer på om du vet hva som er på flyplassen? til Gdansk… har di victoria secret eller mac som di alle fleste andre flyplassene? eller er det ikke noe spesielt?

  110. Hei! Jeg er i Polen nå, nærmere sagt sopot. Skal dra inn til gdansk imorgen. Jeg er på utskikk etter birkenstock sko, og fram til nå er det ingen i sopot som skjønner hva jeg leter etter. Så derfor er det vel kanskje ingen butikker her i sopot som selger birkenstock? Finnes det andre butikker i gdansk utenom eastend som selger birkenstock? Feks en skobutikk på galeria baltycka? Og ligger eastend i sentrum av gdansk?
    Mange spørsmål mer, men håper på å få svar.
    Super blogg:-)

  111. Heisann! Hvor er det beste kjøpesenteret i Sopot som har alt? Mannen min og jeg skal til Sopot i 3 dager og deretter skal vi til Gdansk for bare en dag. Det er vår første gang i Polen og det blir spennende, tror jeg! =)
    Er det noen frisør som du anbefaler i Sopot?
    Håper at jeg hører fra deg snart! Takk på forhand!

  112. Maria Strømmen: Hei! Jeg har googlet litt og det viser seg at Birkenstock selges i Sizeer butikk i Galeria Baltycka. Eastend ligger ikke i sentrum av Gdansk, ganske langt unna den faktisk. I Sopot har vi ikke noe store kjøpesentrer ennå, den som bygges nå skal være åpen i september.

  113. Geri Vågsholm: Hei! Det finnes ingen kjøpesenter i Sopot, en som bygges skal v’re ferdig i september. Reise fra Sopot til Gdansk tar ca. 25 minutter, til Galeria Baltycka er det bare 15 minutter med SKM tog, og selve Galeria Baltycka ligger bare 3 minutter til fots unna togstasjon (billet koster 4 zloty en vei). Vi kandesverre ikke anbefale noen frisør i Sopot, fordi vi har aldri vært hos noen fra Sopot.

  114. Hei! Vi reiser til gdansk om noen dager sammen med jenta vår på tre år. Lurer på å kjøpe oss en liten trille /barnevogn der nede, da det kommer til å bli mye trasking. Vet dere om noen butikker i nærheten som selger barneutstyr, og får en kjøpt det billig? Vi skal bo på qubus hotel.

  115. Hei! Jeg er i krakow nå:) lurer på om det finnes Toms her et sted? Og om det er inglot og MAC sminke på flyplassen her i krakow? 😀

  116. Hedda: Hei! Jeg tror ikke Toms selger sine varer i Polen o har desverre ingen peiling om MAC eller Inglot finnes på flyplassen, du kan sikkert kjøpe deres sminke i f.eks. Zlote Tarasy kjøpesenter.

  117. Hei
    Jeg er veldig glad i å shoppe merke klær og skal kjøpe gaver til venner i gdansk skal ditt om 10 dager ca så jeg lurte på om
    1. Hvor kan jeg få kjøpt diverse merke klær?. Og kan man få kjøpt hollister, a&f eller Victoria secret i gdansk?
    2. Vill kjøpe gaver som er fine men ikke får dyre men sånn passe?med ren god kvalitet, Hvor anbefaler du at jeg kan gå da og kjøper?
    3. Kan man stole på de som selger og er det veldig dyrt der?
    Takk på forhånd 😀

  118. Hei! Jeg er en danser og lurer på om de har noen dansebutikker i Gdansk? Hvor jeg kan få kjøpt balletdrakt og dansetøy? Veldig glad for svar! 😀

  119. Shoppinglover: Hei! VS og A&F finnes ikke i Gdansk tror jeg, du kan sjekke i Riviera eller Klif kjøpesenter. De har liste over butikker som finnes i hvert senter:
    http://www.centrumriviera.pl/en/shops/
    http://gdynia.klif.pl/en/shops/

    Angående gaver kan du sjekke polske merker som: Vistula, Bytom, Wittchen, Kruk, Apart (klær for menn, skinnvarer og smykker), du kan også sjekke polske kosmetikk og sminke merker som f.eks. Inglot, Dr Irena Eris, Pharmaceris, AA Oceanic, Dermica, Dax Cosmetics, Tolpa, Pat&Rub.

    Om du kjøper i kjøpesentrer kan du være 100% sikker på at du kjøper merkevarer av høy kvalitet 🙂

  120. For en flott blogg !!
    Jeg skal til Sopot om en uke og lurere på om man får birkenstock i Gdynia ?

  121. Hege: Jeg har nettopp sjekket det og det viser seg at Birkenstock er tilgjengelig i Galeria Baltycka i Sizeer butikk, de har ikke Birkenctck sko i Gdynia ut fra det jeg ser.

  122. Hei.
    Først og fremst må jeg bare skryte litt av en veldig informativ og flott blogg! Fikk masse info her før Gdansk turen min tidligere i vår.
    Nå står det snart ny tur for døren, denne gangen til Sopot. Da jeg var på jentetur i Gdansk ble vi skuffet over å ikke finne alle skobutikkene alle skryter så voldsomt av. Jeg håper derfor på bedre hell i Sopot, finnes det noen greie skobutikker i byen eller er det helst på shoppingsenterene ?
    Vi besøkte Galeria Baltycka da vi var i Gdansk. Hvordan ligger dette shoppingsenteret, eventuelt andre gode shoppingsentre plassert i forhold til Sopot? Er det fortsatt forholdsvis kort avstand i taxi?

  123. Hei!
    Vet du om sminkebutikken Rossmann og Sephora er langt ifra Hotellet i Gamlebyen som heter Wolne Miasto? 🙂
    Og hva er aldersgrense på Alkohol i Polen? Kan en 17 år gammel jente kjøpe drikke?

  124. Anne Lene: Hei! Dere kommer desverre til å bli litt skuffet, for i Sopot finnes det nesten ingen butikker, det bygges en kjøpesenter men det skal være ferdig i september. Kjøpesentrene som ligger nærmest Sopot er Klif og Riviera i gdynia – førstnevnte i nærheten av Orlowo SKM tog stasjon, den andre i Wzgorze Swietego Maksymiliana, turen med tog tar tilsvarende 7 og 15 mninutter. Med SKM tog kan dere også dra til Galeria Baltycka (Gdansk Wrzeszcz stoppet), det tar også ca. 15 minutter.
    Avstand med taxi er ganske kort, men kjøpesentrene ligger rett ved togstasjonene – det er my billigere og noen ganger raskere med tog 🙂

  125. Malin: Hei! Hotell Wolne Miasto ligger i nærheten av mange Rossman butikker og en Sephora 🙂 Rossmann skal du finne på Grobla I gata, i Madison kjøpesenteret og på Karmelicka gata. Sephora finner du i City Forum i nærheten av Jernbanestasjon, du må gå ned på trappa fra Karmelicka gata. Ved siden av Sephora skal du også finne Natura sminkebutikk som selger mange polske merker.

    Aldesgrense i Polen er 18 år, men det kan kanskje hende at du får kjøpe øl osv. i puber hvis ingen skal spørre deg om identitetsbevis.

  126. Hei, jeg skal til gdansk om et par dagen ligger sephora i gdansk by?? Eller på et spesielt senter??👌

  127. Hei. Er nå i gdansk rett med sentrum og tenkte oss inn til galeria valtycka i morgen på shopping. Er det butikker der med kvinneklær i større str enn xl? Ungdoms klær..

  128. Besøk polen: Hei! Det vet vi desverre ikke, dere skal sikkrt fine noe butikker med xxl dameklær, men vi vet ikke om de skal passe ungdommer også

  129. Hei !
    Skal bo i nærheten av Galeria Bałtycka og skal til gamlebyen.
    Vil ta trikk, hvilke nummer er det og hva heter stasjonen en må gå av på ?
    Når en skal tilbake er det samme nr ?
    Takker .)

  130. Hei! Jeg skal til Gdansk på mandag (om 2 dager) og vi skal innom Galleria baltycka, så jeg lurte på om di har mac cosmetics på douglas? sjekket kjøpesenteret og dær står det at de har douglas men om de selger mac der?
    Takk for svar :):):):)

  131. Ole: Hei! Ta gjerne trikk nummer 6, 9, 11 eller 12 fra stoppet Galeria Baltycka, du kan ta den samme for å komme tilbake (stopper i sentrum heter Dworzec Glowny og Brama Wyzynna).

  132. Hei!
    Ser det er mange gode tips fra deg her. Tenker å dra til Krakow. Finnes Marc Jacobs, Michael kors og MAC der?

  133. Aha! Tusen takk for svar! Hvordan er været i polen i Oktober ?? Bestillte netopp tur til Gdansk:)

  134. Camilla: Været i oktober er ganske ustabilt, en dag regner det og er kaldt, en annen dag skinner solen og man har lyst til å ta en lang tur ute 🙂 Jeg anbefaler å ta med deg varme klær, for gjennomsnits temperatur i oktober er ca. 12 grader om dagen.

  135. Hei. Er i Gdansk nå, kjempefin by 🙂 men finner ikke River Island på Galeria Baltycka , hvor ligger butikken? 🙂

  136. Vibeke: Hei! Har egentlig ingen peiling på det. Da jeg kjøpte briller måtte jeg alltid vente to-tre dager før de ble ferdige. Du kan likevel spørre hos f.eks. Vision Express eller Fielmann

  137. Hei, lurte på hva det beste outlet stedet er i trippelbyen? Hvor får man tak i kjente merkevarer til billigst pris? Så kult at dere har en sånn her blogg, veldig bra for oss som skal feriere i Polen!

  138. Hei! Hørte for en tid tilbake at det skulle åpnes et nytt kjøpesenter i Sopot, er det åpnet? Hvis det er åpnet hva heter det og hvor finner vi det? Er det ellers noen kjøpesentre i Sopot, eller må man til de andre dere har nevnt tidligere her i bloggen? Takk for svar!

  139. Kristine: Hei, nei, det er ikke åpnet ennå. Det nye kjøpesenteret befinner seg rett ved togstasjon Sopot og åpnes snart (kunne dessverr ikke finne informasjon når egentlig…) 🙂

  140. Hei er i gdansk nå! Også lurte jeg på om det var primark her og isåfall hvor det lå. Kom i går så har ikke gjort så mye men vert en tur innom forum senteret:))

  141. Anne: Hei, Hollister butikk finner du kun i Warszawa. I Gda?sk kan du bare få kjøpt Hollister parfymer på butikken SEPHORA. Abercrombie and Fitch tror jeg heller ikke du finner i Gda?sk, og heller ikke andre byer i Polen. Det eneste stedet jeg finner hvor du kan kjøpe dette merket er på nettet f.eks på https://allegro.pl/. Mvh. 🙂

    1. Hei,
      Så klart! Det er mange byggevarehus i Gdansk. F.eks:
      Leroy Merlin – Adresse: aleja Grunwaldzka 309, eller Szczęśliwa 7
      OBI – Adresse: Złota Karczma 26, eller Przywidzka 6
      CASTORAMA – Adresse: aleja Grunwaldzka 262, eller Odyseusza 2
      Mvh! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top